27 دسامبر 2022- دیابت نوع 2، یک بیماری رایج سبک زندگی است که در سراسر جهان شایع است و اغلب می تواند منجر به عوارضی مانند بیماری های قلبی و افزایش خطر مرگ شود، اما اقدامات پیشگیرانه مانند رژیم غذایی سالم می تواند این خطرات را کاهش دهد. اکنون، یک مطالعه در ژاپن نشان داده است که قوام دهنده ی مایع تهیه شده از صمغ زانتان می تواند سطح قند خون را پس از خوردن غذا کاهش دهد.

چندین مطالعه نشان داده است که بیماری های قلبی و اختلالات متابولیک، مانند دیابت نوع 2، با سطح قند خون پس از خوردن غذا مرتبط است. با این حال، گزارش شده است که برخی غذاها، مانند سرکه، اگر همراه با غذا مصرف شوند، به کاهش غلظت قند خون پس از غذا کمک می کنند. یکی دیگر از محصولات غذایی که اثر مشابهی دارد، فیبرهای رژیمی هستند. تاثیر این فیبرها همچنین بر افزایش پاسخ انسولین، بهبود متابولیسم چربی و اثرات مثبت آنها بر میکروبیوم روده، اثبات شده است.

یکی از این فیبرهای محلول، صمغ زانتان است که به دلیل خواص ویژه ی آن در صنایع غذایی و دارویی و آرایشی به عنوان یک ماده ضخیم کننده مؤثر، امولسیفایر و تثبیت کننده بکار می رود، از جمله از آن به عنوان غلیظ کننده های مایع برای جلوگیری از آسپیراسیون (خفگی) برای بیمارانی که مشکل بلع دارند، استفاده می شود. با این حال، اثرات بیولوژیکی این مایع غلیظ کننده بر سطوح قند خون پس از غذا، بیان ژن در دستگاه گوارش و میکروبیوم روده به طور کامل روشن نشده است. هدف از این مطالعه تعیین اثرات اضافی ضخیم ‌کننده‌های مایع تهیه شده از صمغ زانتان، به ویژه بر سطح گلوکز خون پس از غذا مربوط به بیان ژن در دستگاه گوارش و میکروبیوم روده بود.

محققان موش ها را به دو گروه تقسیم کردند. موشهایی که به آنها به مدت 5 هفته یک غلیظ کننده ی مایع مبتنی بر صمغ زانتان داده شد و گروهی که سالین را برای همین مدت دریافت کردند. تست تحمل گلوکز خوراکی 4 هفته پس از شروع آزمایش انجام شد. سطح گلوکز خون موش ها قبل از دادن گلوکز و در فواصل زمانی تعیین شده پس از آن، اندازه گیری شد.

آر ان آ(RNA) از بخش‌های مختلف بافت‌های دستگاه گوارش برای آنالیز به روش qPCR جمع‌آوری شد. پس از آن، بیان ژن در ایلئوم و میکروبیوم روده به طور جامع با استفاده از یک توالی سنجی نسل بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که امکان تجزیه و تحلیل جامع از میزان بیان ژن و DNA حاصل از میکروارگانیسم ها را با رمزگشایی مقادیر زیادی از توالی های DNA با سرعت بالا، فراهم می کند.

نتایج نشان داد که سطح گلوکز خون در 60 و 90 دقیقه پس از دریافت گلوکز در موش‌هایی که غلیظ کننده ی مایع دریافت کردند، به‌طور معنی ‌داری کمتر بود. هاروکا توهارا، نویسنده ارشد این مقاله گفت: مکانیسم این اتفاق بسیار جالب است. دادن غلیظ کننده ی مایع مبتنی بر زانتان باعث کاهش سطح گلوکز خون مرتبط با بیانGlp1 و Glp1r در ایلئوم گردید. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل جامع نشان داد که هومئوستازی کلسترول، متابولیسم اسیدهای چرب و متابولیسم گلوکز در ایلئوم ارتقا یافته است.

ترکیب میکروبی روده نیز پس از نوشیدن این غلیظ کننده مایع، تغییر یافت. افزایش در تعداد دو باکتری خوب روده، Erysipelotrichales و Christensenellaceae مشاهده شد که با بیان Glp1 و Glp1r در ایلئوم مرتبط هستند. این باکتری ها اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که از سلول های روده و پانکراس محافظت می کند و به ترشح انسولین کمک می کند.

دیابت نوع 2 و بیماری قلبی پدیده های جهانی هستند که در بسیاری از نقاط جهان رو به افزایش هستند. این تحقیق نشان داد که غلیظ کننده مایع مبتنی بر صمغ زانتان می تواند به بهبود متابولیسم گلوکز و لیپیدها کمک کند.

این یافته ها در مجله Functional Foods منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-xanthan-gum-based-fluid-thickener-decrease.html